• شناسه خبر: 5554

حاج حمید حاجیان سعیدی ریاست جمعیت معتمدین صلح و سازش خوزستان (ذات البین) : درباره مسئله صلح و سازش در دین مقدس اسلام تأکیدات فراوانی شده و از واژه اصلاح نیز مقابل افساد استفاده شده است.

پیمان نجف پور – شهرنوشت : آموزش های فرهنگی جمعیت معتمدین صلح و سازش خوزستان (ذات البین) موضوع : صلح و سازش از نگاه قرآن/ فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود گروه فرهنگی جمعیت معتمدین صلح و سازش خوزستان (ذات البین ...

پیمان نجف پور – شهرنوشت :

آموزش های فرهنگی جمعیت معتمدین صلح و سازش خوزستان (ذات البین)

موضوع :

صلح و سازش از نگاه قرآن/ فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود

گروه فرهنگی جمعیت معتمدین صلح و سازش خوزستان (ذات البین): صلح موضوعی کاملاً مستدل براساس آیات و روایات و سیره ائمه معصوم(ع) است. اسلام دینی مبتنی بر صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با یکدیگر است و لذا می‌طلبد در راستای نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در جامعه تلاش کرد.

به گزارش روابط عمومی ، حاج حمید حاجیان سعیدی ریاست جمعیت معتمدین صلح و سازش (ذات البین) گفت: درباره مسئله صلح و سازش در دین مقدس اسلام تأکیدات فراوانی شده و از واژه اصلاح نیز مقابل افساد استفاده شده است.

صلح و هم‌زیستی موضوعی کاملاً مستدل براساس آیات و روایات و سیره ائمه معصوم(ع) است. اسلام دینی کاملاً مبتنی بر صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با یکدیگر است.

خداوند؛ اولین مجری صلح و سازش

در قرآن کریم صلح و سازش به‌عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ پروردگارهستی شمرده شده است چنان‌که در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه بقره در این رابطه آمده است: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَهٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ».

در این آیه مبارکه خداوند متعال فرموده است: «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت ‏خدا را بر خود یاد کنید آن‌گاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این‌گونه خداوند نشانه‏‌هاى خود را براى شما روشن مى‏‌کند باشد که شما راه یابید».

مفسران شأن نزول این آیه را درخصوص اختلاف بین قبیله‌های اوس وخزرج ذکر کرده‌اند که حدود ۱۲۰ سال با هم در نزاع بودند و شدت خصومت و درگیری بین آنان به‌حدی رسیده بود که پروردگارمتعال در آیه ۶۳ انفال به پیامبرش می‌فرماید: اگر تمام دارائی‌های روی زمین راهزینه می‌نمودی این امکان را پیدا نمی‌کردی که بین دل‌های این دو طایفه دوستی برقرارکنی و این خداوند بود که میان این دو طایفه دوستی را ایجاد کرد.

در آیه یک سوره انفال در رابطه با صلح و سازش آمده است: «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ؛ [اى پیامبر] از تو درباره غنایم جنگى مى‌‏پرسند بگو غنایم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد پس از خدا پروا دارید و با یکدیگر سازش نمایید و اگر ایمان دارید از خدا و پیامبرش اطاعت کنید».

همچنین، در آیات ۹ و ۱۰ سوره حجرات آمده است: «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ﴿۹﴾إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند میان آن دو را اصلاح دهید و اگر [باز] یکى از آن دو بر دیگرى تعدى کرد با آن [طایفه‏‌اى] که تعدى مى‏‌کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر بازگشت میان آن‌ها را دادگرانه سازش دهید و عدالت کنید که خدا دادگران را دوست مى‏‌دارد، در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید».

در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه نساء نیز در این رابطه آمده است: «وَإِنِ امْرَأَهٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلاَ جُنَاْحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیْرٌ وَأُحْضِرَتِ الأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًاً؛ و اگر زنى از شوهر خویش بیم ناسازگارى یا رویگردانى داشته باشد بر آن دو گناهى نیست که از راه صلح با یکدیگر به آشتى گرایند که سازش بهتر است و[لى] بخل [و بى‏‌گذشت بودن] در نفوس حضور [و غلبه] دارد و اگر نیکى کنید و پرهیزگارى پیشه نمایید قطعاً خدا به آن‌چه انجام مى‌‏دهید آگاه است».

اصلاح و سازش وظیفه همگانی است

حاجیان سعیدی در رابطه با صلح و سازش اظهار کرد : نقش و جایگاه ویژه و پراهمیت دستگاه‎های قضایی و انتظامی و در کنار آنها جمعیت معتمدین صلح و سازش خوزستان (ذات البین) در برقراری امنیت و عدالت اجتماعی ، فاکتورهای مهم در توسعه و پیشرفت جامعه به‎شمار می‌رود و در این مسیر عملکردهای قضایی و انتظامی در پیشگیری از وقوع جرم و جمعیت معتندین صلح و سازش در برقراری آرامش و پیگیری تا رسیدن به صلح و مودت و دوستی در جامعه از جمله حوزه فعالیت‎های مشترک این مجموعه ها در استان است که در سال‎های اخیر
مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، در این مسیر نیز فعالیت‎های فرهنگی و رسانه‌ای تأثیرات مفید و ارزنده‌ای را دارد و جامعه را قانون‎مدار و قانون‎پذیر می‌کند.

وی افزود : باید قوانین را مدیریت کرد و تدابیر لازم را در احقاق حقوق بر مبنای قوانین تا رسیدن به عدالت و امنیت فردی و اجتماعی در دستور کار قرار داد زیرا وظیفه ذاتی دستگاه انتظامی برقراری امنیت و وظیفه ذاتی دستگاه قضایی برقراری عدالت و جمعیت معتمدین ایجاد صلح و سازش و مصالحه است.

رئیس‌ جمعیت صلح و سازش خوزستان (ذات البین) تصریح کرد: این مجوعه ها مکمل یکدیگرند و دو دستگاه مهم قضایی و انتظامی و در زیر کنار این ها جمعیت معتمدین صلح سازش به عنوان سازمان های مردم نهاد باید در راه رسیدن به اهداف سازمانی تعاملات سازنده و مستمری را باهم داشته باشند، البته هم دستگاه‎های نظارتی، امنیتی و سازمان‎های مؤثر و ذیربط نیز در استحکام این مقوله نقش اساسی خواهند داشت.

فرهنگ صلح و سازش در بین مردم نهادینه شود

حاجیان سعیدی اضافه کرد: باید مدیران و متولیان دستگاه‎های دولتی و سازمان های مردم نهاد ، بزرگان و ائمه جمعه ، اساتید حوزه و دانشگاه، فرهنگیان ، ریش سفیدان و شیوخ ، سادات معزز و…. فرهنگ ارتباطات اجتماعی و آگاهی‎بخشی عمومی و فرهنگ صلح و سازش را در بین مردم نهادینه کنند.

وی گفت: با تدابیر خاص قضایی و انتظامی و همچنین فعالیت سازمان های مردم نهاد ، قطعاً شاهد کاهش جرائم و ایجاد امنیت پایدار و اجرای عدالت اسلامی و برقراری صلح و مودت در جامعه خواهیم بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست