- شناسه خبر: 4116
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد: حضور ۲۰ دانشآموز خوزستانی در جشنواره کشوری جابربن حیان
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان از راهیابی ۸ اثر تیمی ۲۰ دانشآموز خوزستانی به رقابتهای کشوری جابربن حیان خبر داد. ...
پیمان نجف پور – شهرنوشت :
وی با بیان اینکه پرورش دانشآموز فکور و پژوهنده به عنوان یک ضرورت اساسی در نظام آموزشی دنبال می شود؛ خاطرنشان کرد: این مهم که از اهداف تعلیم و تربیت است بر مبنای راهکار ۳- ۸ سند تحول بنیادین با عنوان بسترسازی برای حضور فعال دانشآموزان در تشکلهای رسمی و قانونی مرتبط با اتکا به ظرفیت های درون و برون آموزش و پرورش پیگیری می شود. برگزاری جشنواره جابربن حیان نیز در این راستاست.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره را تربیت علمی-پژوهشی دانشآموزان را دانست و توضیح داد: این تربیت پیساخت سایر ابعاد تربیتی را دربر میگیرد و به تقویت ابعاد مختلف رشد یک انسان کمک میکند. خمیر مایه روحیه علمی-پژوهشی دانشآموزان از دوران کودکی و در دورههای دیگر نوجوانی و عمدتا در محیطهای آموزشی شکل میگیرد و در دورههای دیگر به شکوفایی و باروری میرسد.
رفیعی در عین حال با اظهار این که در سال تحصیلی گذشته ۸۰ هزار و ۵۳۴ اثر دانشآموز در مرحله آموزشگاهی این جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند، تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری دانشآموزان با تعداد ۸۴ هزار و ۱۵۰ اثر در این مسابقات شرکت کردند. نرخ مشارکت دانشآموزان ابتدایی ۴۳.۶۱ درصد برآورد شده است که آمار قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: در مرحله منطقهای ۲۴ هزار و ۵۸ دانشآموز با تعداد ۹ هزار و ۷۳۳ اثر شرکت کردند که پس از داوری آثار تعداد ۷۲۳ دانشآموز با ۲۹۸ اثر به مرحله استانی راه یافتند.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در اختتامیه مرحله استانی تعداد ۲۰۹ دانش آموز با ۸۲ اثر به عنوان منتخب استانی مورد تقدیر قرار گرفتند که از این تعداد ۸ اثر از ۲۰ دانش آموز به مرحله ی کشوری راه یافتند.
رفیعی در پایان یادآور شد: موقعیت علمی در هیچ کشوری سامان نخواهد یافت، مگر اینکه پژوهش به عنوان یک اصل از دوران کودکی و از دبستان مورد توجه قرار گیرد. برگزاری جشنواره های این چنینی می تواند نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا کند.