- شناسه خبر: 2109
در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز ؛ گرد و غبار در صحن امروز شورا / لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری کلانشهر اهواز تقدیم شورا شد.
در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز لایحه بودجه ۹۷ شهرداری به شورا تقدیم و انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زمینه مقابله با گرد و غبار مطرح شد. ...
پیمان نجف پور – شهر نوشت :
محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز در ابتدای این جلسه که بعد از ظهر امروز (دوشنبه ۲ بهمن ماه) برگزار شد٬ اظهار کرد: اکنون ریزگردها به یک چالش مهم برای شهر و شهروندان اهواز تبدیل شده است. شرایط سخت و طاقت فرسایی که مردم به دلیل وقوع این پدیده با آن مواجه شده اند از یک سو و تصمیمات نسنجیده که توسط برخی از مسئولان گرفته می شود از سوی دیگر٬ درد ما را دوچندان کرده است.
وی ادامه داد: این چالش موضوعاتی مانند سلامت مردم٬ بهداشت٬ اقتصاد٬ معیشت٬ آموزش و آینده زندگی در شهر اهواز و استان خوزستان را در معرض خطر قرار داده است. اکنون یک دهه است که با معضل ریزگردها دست و پنجه نرم می کنیم و دو سه سال اخیر نقطه اوج این معضل بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: در این زمینه نه تنها مردم اهواز و خوزستان بلکه مردم سراسر کشور نسبت به این معضل و مساله حساسیت نشان داده اند. در مصاحبه هایی که با مردم در نقاط مختلف کشور انجام می شود٬ مردم تاکید می کنند که چرا مردم خوزستان با وجود تمام سختی ها و مشکلاتی که دارند٬ باید با معضل ریزگردها هم دست و پنجه نرم کنند و شرایط سختی را متحمل شوند.
فلسفی تصریح کرد: اینکه کسی به فکر جبران بخشی از آسیبهای ناشی از معضل گردو غبار نیست٬ خود یک مساله است. بالاخره به جز آسیبهایی که این معضل بر سلامت مردم اهواز و استان خوزستان می گذارد، فشارهای اقتصادی که مردم به دلیل این پدیده متحمل می شوند٬ نیز بخش دیگر این آسیبها است.
وی ادامه داد: اینکه در روزهای اخیر ادارات به دلیل وقوع این پدیده تعطیل هستند و همچنین صنوف کار خود را تعطیل کرده اند٬ قطعا خسارت زا خواهد بود. بعد از هربار وقوع پدیده ریزگردها به ویژه اگر مدت زمان زیادی مانند دو الی سه روز به طول بیانجامد٬ کار برای ما بسیار سخت می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی برای مسائل و خسارات ناشی از معضل ریزگردها گفت: با توجه به افزایش مصرف آب در زمان وقوع این پدیده پیشنهاد دادیم که میزان روزهای وقوع این پدیده در قبوض آب و همچنین قبوض برق مردم لحاظ شود که آیتم و پیشنهادی بسیار کوچک و در واقع ابتدایی ترین پیشنهاد در این خصوص است که می تواند مورد بحث قرار بگیرد.
فلسفی ادامه داد: به هر حال هزینه ای خارج از چیزی که باید، بر زندگی مردم از این لحاظ تحمیل می شود. هزینه هایی که مردم متحمل می شوند٬ بسیار سنگین است. بالاخره درآمد صنوف هم از فعالیت روزانه آنها به دست می آید و وقتی که فعالیت صنوف تحت تاثیر ریزگردها قرار می گیرد باید برای آن چاره اندیشی کرد.
وی با طرح این سوال که چرا سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه معضل ریزگردها حرکتی نمی کند٬ افزود: نه تنها استان خوزستان بلکه چند استان دیگر کشور نیز با این معضل درگیر هستند. ریزگردها معضلی نیست که فقط به یک شهر اختصاص داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر حذف بودجه مقابله با گرد و غبار از لایحه بودجه ۹۷ بیان کرد: متاسفانه با این مساله متوجه شدیم بی دقتی تا کجا در بحث معضل ریزگردها وجود دارد. بودجه اولیه ای را پیشنهاد می دهند اما حاضر نیستند از آن دفاع کنند و مجلس هم وقتی می بیند که دفاعی صورت نمی گیرد٬ اهمیتی نمی دهد.
فلسفی ادامه داد: پس از آن هم این بودجه در کمیسیون تلفیق یا هر جای دیگری که بوده از روی ندانم کاری حذف می شود و به دنبال آن هم حساسیتهایی شکل می گیرد. این اتفاقات پیام روشنی دارد. اینکه بگوییم اگر بخواهیم از صندوق توسعه ملی این بودجه را تامین کنیم نیاز به اذن دارد و توپ را به زمین مقام معظم رهبری بیاندازیم که اگر شما اذن دهید٬ این قضیه حل می شود سوال مطرح می شود که چرا نباید این بودجه مقابله با گرد و غبار در لایحه بودجه بیاید.
وی افزود: این موضوع خیلی عجیب است. بعضی از تصمیمات قابل قبول نیست. باید این بودجه ردیف بودجه بگیرد و به صورت کاملا علمی٬ دقیق و فنی همه موضوعات مورد بحث و بررسی قرار بگیرند. بنابراین این گلایه اکنون عمومی شده است. اگر ضرورت داشت اعضای شورای شهر اهواز برای تشکیل جلسه با رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تهران می روند تا این موضوع را به چالش بکشانیم و این مساله را در دستور کار قرار دهیم.
در ادامه
فتح الله حاجتی، عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: باید در مورد معضل ریزگردها بیشتر احساس مسئولیت کنیم و معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز حداقل فعلا به توزیع ماسک فیلتردار در نقاطی از شهر بپردازد تا در این زمنیه هم فرهنگ سازی شود و همچنین مقداری از تاثیر این آلودگی بر سلامت مردم کاسته شود.
وی خطاب به شهردار اهواز تصریح کرد: صنوفی که علاوه بر بحث گرد و غبار و آلودگی هوا به دلیل مزاحمتها و شرایط ناایمن نمیتوانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول پیشنهاد انتقال این واحدها در شهرکهای صنعتی هستند، نیز موضوع بسیار حایز اهمیتی است.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید آمادگی دارد وامهایی به صاحبان این واحدها ارایه کند که یک فرصت محسوب می شود. از طرفی طرح احداث شهرک سلامت و وضعیت درمانگاه های سطح شهر همچنان مطرح است.
در ادامه
محمدرضا ایزدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: بیش از یک سال پیش همایشی با حضور پرفسور کردوانی، پدر کویرشناسی ایران درباره موضوع ریزگردها برگزار و در این همایش چند نکته مهم ذکر شد.
وی تصریح کرد: دو سال قبل و در زمان ریاست خانم ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تهران نیز دچار پدیده ریزگردها شد و به همین دلیل سه جلسه اضطراری برگزار کردند ولی بعد از اینکه دیگر تهران با مشکل ریزگردها مواجه نشد، به جلسه ها و تخصیص اعتبارها هم دیگر توجه نشد.
عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: ۱۷ کانون ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که شامل ۳۲۰ هزار هکتار زمین می شود.
ایزدی بیان کرد: دولت سال گذشته اعتباری برای کاشت نهال در کانونهای ریزگرد در نظر گرفت که این موضوع اقدامی بود تا مردم به اعتراض خود پایان دهند. ۹۵ درصد منشاء ریزگردها داخلی بوده و تنها ۵ درصد منشاء خارجی است و حل مشکل ریزگردها نیازمند اراده ملی است.
وی عنوان کرد: به دلایل زیادی با پدیده ریزگردها مواجه هستیم. بخشی از این مشکلات به کمبود آب مربوط می شود که اخیرا رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده خوزستان “آب مازاد” دارد در حالی که از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری ۲۷۵ هزار هکتار مشکل تامین آب دارد.
ایزدی با بیان اینکه باید نسبت به تشکیل کارگروه فنی و حقوقی برای پیگیری مشکل ریزگردها اقدام کرد، ادامه داد: این موضوع شرایط را در خوزستان بحرانی خواهد کرد و مهاجرت را در پی خواهد داشت. با هر تعطیلی در استان خوزستان به دلیل پدیده ریزگردها، روزانه ده ها میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می شود.
در ادامه این جلسه
حسین حیدری عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در سال ۸۸ که پدیده ریزگردها شروع شد٬ جلسه ستاد خشکسالی با حضور معاون وزیر نیرو در استانداری خوزستان تشکیل شد. در آن جلسه نمایندگان خوزستان به بحث انتقال آب معترض شدند و معاون وزیر نیرو گفت که برای بحث انتقال آب از سرشاخه های کارون ردیف بودجه ای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در ادامه معاون وزیر نیرو خطاب به نمایندگان خوزستان گفت “شما زمانی که این ردیف بودجه تصویب می شد٬ کجا حضور داشتید تا این بودجه مصوب نشود؟ من مجری بودجه مصوب کشور هستم” و آنجا بود که نماینده ها حرفی برای گفتن نداشتند.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز٬ تصریح کرد: از آن سال هر ساله ردیف اعتباری در بودجه سالانه کشور برای بحث انتقال آب از سرشاخه های کارون پایدار شده است. چطور می شود برای بحث انتقال آب که خسارات آن برای خوزستان است، ردیف بودجه در نظر گرفته شود٬ اما کمیسیون تلفیق مجلس، بودجه مقابله با ریزگردها را حذف می کند؟
حیدری بیان کرد: حذف بودجه مقابله با ریزگردها باید از سوی نمایندگان خوزستان در مجلس پیگیری شود و همانطور که برای انتقال آب از سرشاخه های کارون ردیف بودجه تعیین می شود٬ باید برای مقابله با ریزگردها نیز در بودجه ردیفی در نظر گرفته شود.
همچنین
محمدهادی قنوات دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز٬ گفت: باید از بحث ریزگردها و آلودگی هوا به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آلودگی هوا و تعطیلی ها باعث بروز مشکلاتی برای سرمایه گذاران در خوزستان شده است٬ جهت حمایت از اشتغال و تولید درون استان خوزستان٬ باید شهرداری مکلف شود تا همه مایحتاج خود از جزیی ترین خریدها تا کلی ترین آنها را از تولیدکنندگان استان خوزستان تهیه کند.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز خواستار شد: در خصوص بودجه های عمرانی٬ ساختمانی٬ خدماتی و… در صورت وجود تخصص در استان٬ خوزستان واگذاری پروژه ها تا ۹۰درصد مبلغ بودجه شهرداری در هر سال به پیمانکاران ثبت داخل استان خوزستان تعلق بگیرد. اگر این پیشنهادها مورد توجه قرار بگیرد٬ با توجه به مشکلات در بحث اشتغال و تولید شاهد حل این مشکلات خواهیم بود.
در ادامه این جلسه
منصور کتانباف شهردار کلانشهر اهواز پیش از تقدیم لایحه بودجه ۹۷ شهرداری به شورا اظهار کرد: مشکلات استان خوزستان نسبت به مشکلات کشور تنوع بیشتری دارد. امروز مساله روز ما معضل ریزگردها و آثار ناشی از این پدیده در همه حوزه ها و بخشها است که یکی از این حوزه ها حوزه سلامت است که اساسی ترین مساله شهروندان است. همچنین این پدیده فعالیت شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه معضل ریزگردها محصول یک یا دو سال نیست بلکه محصول سنواتی است که اتفاقات گوناگونی در آن رخ داد و منجر شد که با این معضل مواجه شویم.
شهردار کلانشهر اهواز عنوان کرد: کم آبی و کمبود برق از دیگر مشکلات اساسی است که حتما سال آینده با آن مواجه خواهیم شد. در این زمینه رییس جمهور به دنبال نامه ای که از استاندار خوزستان دریافت کرد، دستور تشکیل ستاد بحران آب و برق خوزستان را صادر کرد.
کتانباف ادامه داد: بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز کشور از نیروگاههای برقآبی تامین می شود که بخش عمده این نیروگاه ها درخوزستان قرار دارد و در خوزستان نیز با توجه به کاهش ورودی آب به مخازن سدها و به تبع آن کاهش خروجی توربینها، پیش بینی می شود که در صورت تداوم روند فعلی بخش اعظمی از تولید برق ما در سال آینده با مشکل مواجه شود.
وی افزود: همچنین در بحث تولید نیروگاه های برقآبی پیش بینی ایجاد مشکل را داریم. یکی از اساسی ترین کارهایی که مردم می توانند انجام دهند صرفه جویی است. تمام آموزه های دینی نیز بر صرفه جویی تاکید دارند. معتقدم ما ملتی مسرفی هستیم و اسراف می کنیم و بر خلاف آموزه های دینی خود عمل می کنیم.
شهردار اهواز گفت: سیاستهای تدوین بودجه ۹۷ شهرداری اهواز و اولویت بندی طرحها و پروژه ها با تاکید بر طرحها و پروژه های نیمه تمام است.
کتانباف ادامه داد: در قدم بعدی نیز شروع پروژه هایی است که شهر به آن نیاز دارد. در ذیل همین موضوع نیز بهره مندی، بهسازی و ارتقای ظرفیتهای موجود به عنوان یکی دیگر از سیاستها در تدوین این لایحه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: اجرای عدالت توزیعی در تخصیص امکانات و تجهیزات در سطح شهر و تلاش جهت تمرکززدایی امکانات در نقاط خاص از دیگر موضوعات مدنظر ماست تا خدمات را در سطح شهر توزیع کنیم و این توزیع خدمات در محلات مختلف به فراخور وضعیت آن محلات باشد.
شهردار اهواز ادامه داد: در توزیع این خدمات نباید مردم را جز در صورت وجود شرایط خاص، جایی جمع کنیم. البته در این زمینه یک تفرجگاه یا شهربازی یا موزه حیاط وحش منظور ما نیست. خدماتی مد نظر است که همه مردم به آن نیاز دارند.
شهردار اهواز افزایش ضریب نفوذ خدمات شهری و تامین خدمات مناطق شهری را از دیگر سیاستها در تدوین لایحه بودجه ۹۷ شهرداری عنوان و بیان کرد: توجه ویژه به توسعه و تکمیل زیرساختهای شهری به خصوص در حوزه فرهنگی از دیگر سیاستها در تدوین این لایحه است.
کتانباف اظهار کرد: در تدوین این لایحه نگاه ویژه ای به پروژه های بزرگ مانند بعضی تقاطع ها، شهربازی، پارک بانوان و به طور کلی خلاءهای شهر شده است. افزایش دسترسی آسان شهروندان به خدمات مانند بازارچه ها و بازارهای محلی نیز مد نظر قرار گرفته است.
وی بیان کرد: بر اساس قانون ما می توانیم ۶۰ درصد از بودجه شهرداری را بودجه جاری و ۴۰ درصد باقی را بودجه عمرانی فرض کنیم. اما آنچه در حال حاضر انجام شده این است که بودجه ۹۷ شهرداری اهواز نسبت به بودجه ۹۶ ، به میزان ۹ درصد رشد داشته است.
شهردار اهواز ادامه داد: بخشی از این میزان رشد الزام و اجبار است که باید بر اساس تورم سالیانه در کشور اتفاق بیفتد. بودجه سال ۹۶ شهرداری اهواز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۷ یک هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
کتانباف افزود: بودجه سال ۹۷ شهرداری اهواز ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۶ و بودجه عمرانی سال ۹۷ شهرداری اهواز نیز ۷ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است و نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی از کل بودجه سال ۹۷ شهرداری اهواز ۲۹ درصد به ۷۱ درصد است.
وی ادامه داد: نسبت ورودی ها به بدهی های شهرداری اهواز بسیار زیاد است. در این زمینه هم کارکنان از شهرداری طلب دارند هم کسانی که سرمایه خود را در این شهر هزینه کرده اند. مردم از آن پروژه بهره می برند اما پولی به آنها پرداخت نشده است.
شهردار اهواز اظهار کرد: این قول را خواهیم داد که پارک بانوان تکمیل شود اما امکانات و تاسیساتی را نیز برای نیروهای شهرداری خواهیم داشت. برای بازپرداخت مطالبات مردمی نیز رقمی در نظر گرفته شده است که به محض تأمین اعتبار، به صورت مرحله ای پرداخت خواهند شد. باید توجه داشت نسبت بدهی ها به درآمد شهرداری بسیار بالا است.
کتانباف ادامه داد: روشی در شهرداری تنظیم شده که درصدی برای دریافتی ها در نظر گرفته شده و نسبت به این درصد، مطالبات مردمی پرداخت می شود. در واقع می توان گفت نظام پرداخت در شهرداری اهواز مشخص شده است.
همچنین لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری اهواز توسط کتانباف به رقم یک هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان به رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تقدیم شد.
در ادامه تنها دستور کار این جلسه که شامل هشت لایحه با موضوع ترک تشریفات مناقصه قرارداد نگهداری فضای سبز نواحی یک و دو منطقه سه، دو منطقه دو، ناحیه سه منطقه یک، ناحیه یک منطقه شش، نواحی دو و سه منطقه چهار، نواحی سه و چهار منطقه سه، نواحی یک و چهار منطقه چهار، ناحیه یک منطقه دو به پس از بحث و بررسی به تصویب شورا رسید.
ایسنا