• شناسه خبر: 5945

مردم ایذه و دهدز منتظر آب از سرشاخه‌های کارون نباشند/ جمع‌آوری لوله‌های انتقال آب

خبر جمع‌آوری لوله‌های انتقال آب به دشت‌های ایذه و باغملک امروز به شکل وسیعی در فضای مجازی منطقه منتشر و باعث ایجاد واکنش‌هایی از جانب نماینده‌ی سابق شهرهای ایذه و باغ‌ملک و همچنین انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستا ...

به گزارش شهرنوشت ، در همین رابطه، طی تماس خبرنگار ایلنا با خادمی نماینده‌ اسبق شهرهای ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، وی گفت: با توجه به اینکه ما برای احقاق حقآبه طی ماه‌ها تلاش، خون‌دل‌های فراوانی خوردیم، این خبر ناراحت‌کننده است و جای تأسف دارد. بخصوص اینکه برای این موضوع کلنجارهایی با رئیس‌جمهور و دولت و وزیر نیرو داشتیم .

خادمی افزود: در باب حق آبه باید به عرض مردم برسانیم که بعد از سال‌ها توانستیم مجوز۱۲،۵مترمکعب در ثانیه حقابه برای آب شرب و کشاورزی شهرهای ایذه و باغملک را دریافت کنیم، ضمن اینکه قرار بود مقداری از شرب همین آب به مناطق هفتکل و رامهرمز هم تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: خبر تعطیلی پروژه را ما هفته‌ی گذشته شنیدیم. میگویند وزارت نیرو دستور تعطیلی پروژه را داده است. متأسفانه مافیای آب دست از سر کارون بر نمی‌دارد و تلاش‌ها برای انتقال آب برای مصارف شرکت‌های آب بر، کشاورزی و بازی‌های آبی در استان‌های مرکزی در این تعطیلی کرونایی بی‌تأثیر نبوده است.

نماینده اسبق ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: هرگونه خطری که حقابه ی ایذه و باغملک را تهدید کند، بزرگ‌ترین ظلمی خواهد بود که به مردم این منطقه شده است و مطالبه گری مردم ‌این نواحی نباید اجازه دهد تا تلاش‌های ما به زمین بماند.

در همین خصوصی، هژیر کیانی، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان نیز به خبرنگار ایلنا، گفت: روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان می‌بایست در خصوص شائبه جمع‌آوری لوله‌های طرح تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک توضیح دهد. هرچند نامه‌ی منتشرشده از سوی کارفرما (به ادعای پیمانکار) مستند به نامه‌های شماره ۳۴۰۰/۱۰۷۶۹۳مورخه۳/۴/۹۸و ۳۴۰۰/۱۱۳۸۰۱ مورخه ۳/۴/۹۹ گویای عزم سازمان برای این اقدام می‌باشد.

کیانی افزود: بعد از کلنگ زنی طرح تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک، نه‌تنها امیدها برای پایان رنج ۳۰ ساله‌ی جیره‌بندی آب مردم این دو شهرستان افزایش یافت، بلکه انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان نیز برای تأمین حقآبه تالاب‌های میانگران و بندون، مطالعه و به شکل جدی این مهم را پیگیری نمودند که با این وضعیت نه‌تنها سازمان آب و برق باید توضیح داده و شفاف‌سازی کند، بلکه باید بابت سال‌ها برداشت بی‌رویه و غیر کارشناسی منابع آب زیرزمینی دشت‌های ایذه پاسخگو باشد.

وی گفت: کمیته‌ی آمایش و ارزیابی با همکاری کمیته حقوقی انجمن در حال تدوین پرونده‌ای هستند تا دستگاه‌های مسبب خشکانیدن تالاب بندون را مشخص نموده و پیگیری‌های قضایی در این زمینه را انجام دهند.

کیانی ادامه داد: بزرگ‌ترین دروغ سال ۹۹ از سوی مسئولین، عدم داشتن پول برای طرح تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک است! چرا که طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای مانند بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ و خرسان که تداوم حیات رودخانه بزرگ کارون و همه زیستمندان آن را به مخاطره انداخته‌اند، در حال اجرا هستند و منابع مالی آن تأمین شده است. پس برای طرح آب‌رسانی و تأمین آب دشت‌ها و شهرهای ایذه و باغملک هم پول هست ولی دولت و سازمان آب و برق اراده‌ای برای این مهم ندارد.

وی گفت: چنین اقدامی از سوی سازمان آب و برق و پیمانکار پروژه، پیامدهای اجتماعی و نارضایتی و ناامیدی را در پی خواهد داشت و مسئولان باید از این اقدامات غیر کارشناسانه و قلدرمآبانه جلوگیری کنند.

این فعال محیط‌زیست، افزود: امیدواریم با جدی شدن طرح تحقیق و تفحص در خصوص سازمان آب و برق که در مجلس در جریان است، مدیران اسبق این سازمان پاسخگوی پرسش‌های اساسی در محکمه افکار عمومی و مردم خوزستان باشند.

در همین رابطه، خبرنگار ایلنا چندین‌بار با مدیرعامل سازمان آب و برق تماس گرفت ولی پاسخی از این مسئول دریافت نکرد.

گزارش: بهنام رضایی

منبع :ایلنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست