• شناسه خبر: 1490

اولین رئیس دانشگاه جندی‌شاپور پس از انقلاب : زندگی یک حرکت است و باید معنا داشته باشد

اولین رئیس دانشگاه جندی شاپور پس از انقلاب با بیان اینکه زندگی به معنای حرکت به طرف خیر و خیراندیشی و مهربانی و عشق است، گفت: باید بیاموزیم زرنگی این نیست که پا در کفش دیگری بگذارد ...

پیمان نجف پور – شهر نوشت :

دکتر منوچهر دوایی اولین رئیس دانشگاه جندی شاپور در آیین نکوداشتی که امروز سه‌شنبه ، ۲۸ آذرماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برای وی برگزار شد ، گفت : مفتخرم در جلسه‌ای هستم که دانشمندان برجسته حضور دارند. من ۵۰ سال جراحی و مدیریت را با در کنار مردم بودن ، با آن‌ها خندیدن و گریه کردن و غصه مردم را خوردن را تجربه کردم و در این دوران آموزش ۳۲ نسل دانشجوی پزشکی و فارغ‌ التحصیل شدن آنان به طور مستقیم و غیرمستقیم ، سهیم بودم .

وی افزود : سالیان سال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دانشجویان سوگندنامه فارغ‌التحصیلی را یاد می‌کردند. حرف‌هایی که در آنجا عنوان می‌ کردند من را تکان می‌داد و همه ما احساساتی می‌شدیم.

دوایی با طرح این سوال که معنا و معنویت زندگی چگونه است ؟ گفت : ما در زمان خاصی متولد می‌شویم و ورود ما به محضر زندگی در دست خودمان نیست. زندگی ما مانند یک ریل متحرک است که ما بر آن سوار هستیم و از یک نقطه شروع و به یک نقطه ختم می‌شود. فرصتی که به ما داده شده، محکی از سوی خداوند است. زندگی به معنای حرکت به طرف خیر و خیراندیشی و مهربانی و عشق است و بدون حرکت، جسم مرده‌ای بیش نیستیم.

اولین رئیس دانشگاه جندی شاپور پس از انقلاب ادامه داد: شروع این ریل از یک نقطه مشترک است .

مسیر برخی افراد به روشنایی منجر می‌شود٬ اما این ریل انشعاباتی دارد که ما باید حواسمان به اینها باشد. جوانان ، فرصت زیادی دارند که این راه اصلی را پیدا کنند. چرا که خداوند به همه سرمایه‌ای داده که نامش عمر است و ما باید به این توجه ویژه داشته باشیم که این سرمایه را چقدر و چگونه خرج کردیم . کسانی که با نیت پاک ، علم و تجربه خود را به میدان می‌گذارند ، همان فرهیختگان هستند که مشعل‌هایی در دست دارند و تا جایی که عمرشان اجازه می‌دهد ، این مشعل‌ها را پیش می‌برند ؛ این مشعل‌ها نباید بر زمین بیافتند و جوانان باید آنها را در ادامه راه حمل کنند .

وی با بیان اینکه سلامت انسان دارای چندین وجه است ٬ ادامه داد : سلامت انسان به چند دسته از جمله سلامت جسم و سلامت روان تقسیم می‌شود؛ اگر کسی دچار بیماری یا اختلال روانی باشد، باید این اختلال رفع شود. سلامت دیگر، سلامت اجتماعی است که انسان باید با همه خلقت تعامل داشته باشد. اما چیزی که اکنون در دنیا به آن توجه شده است٬ سلامت معنوی است.

دوایی همچنین افزود : اگر فرد از نظر جسمی ، اجتماعی و روانی فردی سالم باشد، باید دید که جایگاه زندگی معنویش کجا است ؟ ما مسلمانان به روح اعتقاد داریم ، زیرا معنای زندگی در عالم غیب متجلی می‌شود. در جهان فعلی ، یکی از شایع‌ترین بیماریها ٬ افسردگی ، ناتوانی و سرگردانی روحی است که انسان‌ها حتی در صنعتی‌ترین مکان‌های دنیا نیز به آن دچار هستند ، زیرا معنای واقعی زندگی را درک نکرده‌اند.

دوایی ادامه داد : زندگی یک حرکت است و باید معنا داشته باشد. معنای زندگی با هدفمند بودن برابر است. اگر این هدف وجود نداشته باشد، آدم نمی‌داند به کجا می‌رود و این علت خودکشی‌های غیرمنتظره در جوامع است.

وی اظهار کرد: اگر این هدف، هدف والا و با عشق به خداوند باشد، انسان خوشبخت می‌شود. سلامت معنوی، حرکت شادی‌بخش و امیدبخش را ایجاد می‌کند. در زندگی توأم با معنویت، دروغگویی، تجمل و … وجود ندارد. این‌ها بیماری‌هایی هستند که روح را کسل می‌کنند.

اولین رئیس دانشگاه جندی شاپور پس از انقلاب گفت: اکنون مشخص شده که نگرانی، استرس و بی‌هدف بودن، چنان فشاری بر آدم می‌آورد که امراضی مانند سرطان، دیابت و … در این استرس و بی‌هدف بودن ریشه دارد. ما باید بیاموزیم زرنگی این نیست که کسی پا در کفش دیگری بگذارد.

در پایان این نکوداشت نیز،  از کتاب «اکسیر زندگی ٬ عصاری ایثار» و همچنین نامه ای  از سوی شهید دکتر مصطفی چمران خطاب به دختر دکتر منوچهر دوایی رونمایی شد .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست