• شناسه خبر: 1373

بدون تعارف /بازنگری صحیح و مطابق اصول ٢١،٢٨،٢٩ قانون طراحی مبلمان شهری، حق قانونی معلولین

سوال اینجاست اگرجامعه معلولان و جانبازان زمانی تصمیم به درخواست حق و مطالبات خود نمودند در مقام یک مسئول پاسخگو چه داریم ، بگوییم ؟ ...

شهر نوشت :

به قلم : مهندس محمدرضا گودرزی

دوازده آذرماه مطابق سوم دسامبر روز جهانی معلولان بود معلولانی که دارای جامعه ده درصدی از کل جمعیت جهان میباشد
منصفانه ترین نگاه ها یعنی
ده درصد ادارات میبایست از این جامعه باشد
یعنی ده درصد بودجه سرانه ملی متعلق به این جامعه باشد
یعنی ده درصد رفاهیات جامعه متعلق به این جامعه باشد
یعنی ده درصد مدیران از این جامعه باشد
یعنی ده درصد تفکر و ایده شورای عالی شهرسازی متعلق به این جامعه باشد
یعنی ده درصد پیمانکاران از این جامعه باشد
یعنی ……………………….
حالا سوال اینجاست اگر این جامعه زمانی تصمیم به درخواست حق و مطالبات خود نمودند در مقام یک مسئول پاسخگو چه داریم بگوییم .

اگرچه بنابر قانون مصوب جامع حمایت از حقوق جانبازان و معلولان، که بیش از ۳۵ ماه از تصویب آن می‌گذرد، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به رعایت و اجرای مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری شده‌اند و ۱۶ دستگاه مختلف در کشور نیز بر اجرای کامل این قانون دخالت دارند، ولی متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم از ضمانت اجرایی برخوردار نیست. علاوه بر این اگرچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مفاهیم بسیاری در اصول ۲۱، ۲۸ و ۲۹ قانون، قابل تعمیم به حقوق انسانی و اسلامی معلولان و جانبازان است، بااین وجود هنوز این قوانین ضمانت اجرایی ندارد و معلولان ایرانی همچنان مورد کم‌توجهی سازمان‌های مختلف نسبت به حقوق خود و تبعیض‌های متعدد در سطح جامعه قرارمی‌گیرند. همچنین ایران از لحاظ اجرای قوانین مربوط به معلولان با فاصله خیلی زیاد در رتبه‌های انتهایی نسبت به کشورهای دیگر قرار دارد.

در پایان نگارنده امیدوار است مسئولین و مدیران شهری این مجموعه مقالات را دخالت در امور خود ندانسته و بعنوان یک مرجع و رفرنس در جهت بهبود خدمات خود در نظر بگیرند .

مهندس محمدرضا گودرزی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست