• شناسه خبر: 5937

تاکید سرپرست اداره کل امور زندان های استان خوزستان: توسعه اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان محکوم متناسب با شرایط پیشگیری از کرونا

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی زندانهای خوزستان  در این نشست که با حضور اعضای اصلی و مدعو همراه بود، سرپرست اداره کل زندانهای استان اظهار کرد : در راستای توسعه و ایجاد بسترها و اشتغال پایدار ، باید شاهد یک هم افز ...

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی زندانهای خوزستان  در این نشست که با حضور اعضای اصلی و مدعو همراه بود،
سرپرست اداره کل زندانهای استان اظهار کرد : در راستای توسعه و ایجاد بسترها و اشتغال پایدار ، باید شاهد یک هم افزایی  هدفمند در همه ادارات ستادی، زندانها ، بنیاد تعاون و انجمن حمایت زندانیان باشیم.
علی نظری گفت :  تعیین نقش ، سهم و وظایف هر یک از این بخشها می بایست طبق برنامه ریزی دقیق، فوری ظرف یک هفته انجام شده و سند چشم انداز امور اشتغال بر حسب شرایط فعلی جامعه  تدوین و طی جلسه ای در هفته آتی از طریق ویدئو کنفرانس در شورای اداری زندانها برگزار میشود ، دستور کار اشتغال، ابلاغ و اجرا شود.
وی با اعلام اینکه به سبب شرایط شیوع کرونا ویروس و فاصله گذاری های اجتماعی ، اعطای هدفمند مرخصی ها تداوم دارد و زندانیان رای باز به مرخصی اعزام شده و می شوند گفت: برای پایداری شرایط اشتغال، و نیل به اشتغال مولد  ۵۰ درصدی زندانیان محکوم  باید ضمن بستر سازی های لازم، هدف گذاری های ما متمرکز بر زندان بسته باشد .
این مقام ارشد زندانهای خوزستان همچنین افزود: تحقق شعار راهبردی سال که از سوی سوی مقام معظم رهبری، جهش تولید عنوان شده است یک تکلیف است،  این شعار در ایام نوروز که شاهد شیوع کرونا بودیم ترسیم شد، بدین معنا که باید در این شرایط خاص هم مبانی جهش تولید محقق شود.
وی بر ضرورت اشراف و اهتمام زندانها به نقش حساس و تعیین کننده خود در حوزه اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: ساماندهی و تجاری سازی مصنوعات زندانیان همسو با پایداری اشتغال آنان در همه بخش ها  به ویژه صنایع دستی با فوریت دنبال شود تا شاهد آثار میدانی آن در زندانها باشیم .

سرپرست اداره کل زندانهای خوزستان به نزدیک بودن زمان افتتاح زندانهای جدید آبادان و رامهرمز اشاره کرد و گفت : در پروژه زندان های جدید هم باید شروع فعالیت آنان، مبتنی بر توسعه اشتغال باشد. به این معنا که در محیط جدید فرهنگ اشتغال حاکم باشد.
نظری در پایان خاطر نشان کرد : تسری فرهنگ اشتغال مولد، مشکلات ناشی از حبس بر زندانی و خانواده وی را به حداقل می رساند و فرد زندانی به کار ، خدمت و کسب درآمد حلال مانوس می شود، این چنین شرایطی آمار اصلاحی تربیتی زندان را پایدار  نموده و باعث می شود که عود مجدد به جرم را کاهش داده و در نتیجه کاهش جمعیت کیفری را بدنبال خواهد داشت.
گفتنی است در آغاز این نشست مکوندی رئیس دفتر اشتغال،حرفه آموزی اداره کل زندان های استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه های اشتغال و حرفه آموزی ، کلیات برنامه های سازمانی در دوره جدیدی مدیریت را مبتنی بر تاکیدات توسعه اشتغال و حرفه آموزی دانست و گفت: هدف این است که بتوانیم از ظرفیت های موجود حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.
وی افزود : در این عرصه در بحث اشتغال لازم است سهم میدانی بنیاد تعاون و انجمن حمایت زندانیان در ایجاد اشتغال زندانی و کسب درامد وی در زندانها توسعه یابد .
نادر ایگدر معاون سلامت،اصلاح و تربیت اداره کل زندانهای خوزستان نیز گفت : در سال گذشته حدود ۶۰۰۰ زندانی از آموزشهای فنی مهارتی برخوردار شدند.
وی با اشاره به انتصاب مشاور رئیس سازمان زندان های کشور در حوزه اشتغال ، آن را مبین اهمیت مضاعف این موضوع در سازمان زندان ها دانست  و گفت: حسب تاکید سرپرست اداره کل ، باید ۵۰ در صد محکومین در حوزه اشتغال و رای باز بکارگیری شوند.
صالح صداوی مدیر نمایندگی بنیاد تعاون زندانیان استان خوزستان هم در این کارگروه گفت: از اسفند تا کنون بیش از ۵۰۰۰۰ ماسک در کارگاه های بنیاد تولید و برای بازار مصرف زندانها و بیرون زندانها توزیع شده است.
وی با بیان اینکه از اسفند ماه تا پایان نیمه نخست خرداد ماه عملاً حوزه اشتغال زندانها به سبب پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا تعطیل شده است  گفت:  از ۱۵ خرداد به مرور شاهد فعالیت مجدد و تدریجی کارگاه های وابسته هستیم .
صداوی همچنین به گزارشی پیرامون فعال سازی مجدد مراکز اشتغال زندانها پرداخت و نوید داد: بزودی  فعالیت سوله اشتغال حرفه آموزی زندان مرکزی اهواز با ظرفیت اشتغال مولد ۶۰۰ نفر آغاز می گردد.
در ادامه
حجت الاسلام  هاشم نیا مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز استان  گفت: اولویت نخست ما حمایت و پوشش خدمات به خانواده های زندانیان است .
وی افزود: تا کنون نزدیک به ۷۰ خانواده تحت پوشش در بخش خود اشتغالی، توانمند سازی شده اند که هم اینک نیازهای روزانه مالی خود را تامین می کنند.
این مسئول اجتماعی استان تصریح نمود: از بین خانواده های تحت پوشش مرکز استان  ۶۰ همسر زندانی سرپرست خانواده، در زمینه خود اشتغالی توسط مراکز آموزشی و مهارتی، تحت آموزش ویژه قرار گرفته اند تا از آسیبهای حبس سرپرست خود مصون بمانند.
حجت الاسلام هاشم نیا  گفت: در بخش تاکسی سرویس حمایت و کارواش حمایت، نانوایی مرکزی و… تعدادی زندانی واجد شرایط بکار گیری شده اند. این افراد بدون انتفاع مالی انجمن به کسب و کار مشغول هستند که توانسته اند درآمد مفیدی را برای خود و خانواده هایشان به ارمغان ببرند.
وی خاطر نشان کرد : هنرهای دستی لازم است در زندانها هدایت، ساماندهی، تخصصی و کیفیت افزایی شود به شکلی که این مصنوعات در بازار، مخاطب و خرید داشته باشد.
اناری رّیس حفاظت اطلاعات اداره کل دیگر سخنران این کارگروه بود که تاکید کرد: چالشهای حوزه اشتغال به شکل مناسب آسیب شناسی و فرایندهای آسیب ساز مرتفع شود.
وی ضرورت راستی آزمایی موارد اعزام به رای باز و اشتغال درمؤسسات خصوصی را یادآور شد و گفت:  نظارت می بایست بیش از پیش اعمال شود تا آسیب های ضمن اشتغال رخ ندهد.
محمد رضا حکمت رئیس اداره بازرسی اداره کل زندانهای خوزستان نیز گفت: ضرورت دارد حرکت مباحث، تصمیمات و برنامه های زندان در هر زمینه ای به سمتی باشد که انتظارات و تکالیف سازمانی در حوزه اشتغال مولد حداکثری را محقق سازد .
تیمور عبدالوند مشاور مدیرکل و رئیس حوزه مدیریت زندانهای استان هم گفت: ما باید شرایط کرونایی را درک و تصمیماتی بگیریم که جامعه هدف و تکالیف آماری مورد انتظار را محقق سازیم.
وی افزود:  جامعه هدف در حوزه رای باز، باتوجه به جامعه کرونایی، به سبب عدم حضور نفرات و شرایط مرخصی آنان، قابلیت اتکا ندارد.
لذا می توان با توسعه اشتغال نشسته و بازار پسند – موارد را دنبال و تکالیف سازمانی و استانی را به درستی دنبال نماییم.
نوبت دیگر این کار گروه هفته آینده تشکیل خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست